Gå til hovedindhold

Hvad er ”best practice” inden for indkøb?

At lave en effektiv og god indkøbsstrategi er ikke svært i teorien. Det handler om at fjerne alle unødvendige huller og forhandle de bedste aftaler på plads. Men at få hele virksomheden med på dette er i praksis betydeligt vanskeligere.

Af: Sofie Vatle 25.06.2020 11:08

smilende-ansatte

Mange virksomhedsledere har en tendens til kun at se på indkøbsprisen, når de afgør, hvorvidt en aftale er god. Desværre er dette meget begrænsende for besparelsesmulighederne i virksomheden. Indkøbsprisen er kun toppen av isbjerget. Andre faktorer, som er mindst lige så vigtige, er kvalitet, leveringsgarantier, bestillingsprocedurer og logistikken hos leverandøren.

De færreste virksomheder formår at se helheden af indkøb. Ved at se på alle led i indkøbsprocessen kan man spare store beløb og mange arbejdstimer. For de fleste er pris langt fra den største udgiftsdriver ved indkøb.

Michael Willner

Millums salgschef Sverige

Leverandørstyring

Du bør tage styringen over dine leverandører og alle køb og aftaler med dem. Hvis du ikke følger nøje op på dine leverandører, kan du risikere ikke at få det optimale ud af dine aftaler.

Fuld konkurrence

Konkurrenceudsæt alt – til både traditionelle og utraditionelle leverandører.

Forberedelse

Udarbejd faktabaserede analyser (spend og fuld produktomkostning) for at sikre fuld indsigt og forhandlingsfordel.

Konsolider forbrug

Reducerer antallet af leverandører for at sikre mængderabatter

Kend din leverandør

Udnyt ændringer på leverandørmarkedet, kapacitet og deres direkte omkostningsbillede.

Vældig mange handler og accepterer alt ud fra leverandørens ønsker og præmisser. Hvis du skal lykkes med at få de bedste aftaler og det maksimale ud af de eksisterende aftaler, kræver det en tæt opfølgning på dine leverandører. ”Less is more” – ikke at have flere leverandører, end du kan følge op på.

Behovsstyring

Første trin er at starte med at finde ud af, hvad der er behovene i din virksomhed. Implementer ikke komplicerede og unødvendige systemer, men brug tid på at finde nøglepersonerne for indkøb i din virksomhed, og lav dem, der er vigtige.

Standardiser behov

Implementer ”best practice” behovsidentificering og procedurer for at finde frem til, hvem der kan købe hvad, hvor, hvornår og hvordan.

Optimal specifikation

Optimer produktspecifikationen for at minimere de samlede levetidsomkostninger.

De færreste virksomheder har en ordentlig kontrol over deres egne indkøb! Der er ofte mange, der kan bestille, og der følges i ringe grad op på, hvorvidt man køber via aftaler. Tommelfingerreglen er: Jo flere bestillere, jo større risiko for lækager fra kontrakten. Ved at have færre, men dedikerede indkøbere sikrer du, at du får den bedste pris og de bedste betingelser ved hvert køb.

Proceslandskab

Se på, hvordan I arbejder og hvilke processer I udfører. Er der muligheder for at forbedre disse? Skal man kunne dokumentere omkostningsbesparelser, må man også måle før og efter implementering.

Reducer indkøb uden for aftale

Sikre overholdelse af aftaler og procedurer. Gør det vanskeligt at købe uden for aftale.

Måle besparelse

Implementer måleværktøjer og rapportering for at sikre, at besparelser når helt frem til økonomi.

Styre betalingsbetingelser

Optimer betalingsbetingelser og udnyttelse af mulige rabatter.

Det eneste, som fungerer, er at have fuld kontrol over indkøbene. Med gode procedurer og regler kan man sikre, at handlen sker via aftale. For at kunne fremvise resultater må man måle før og efter.