Gå til hovedindhold

Nordisk indkøbssystem giver gnist til hotelkæden Radissons globale projekt

Efter en vellykket pilotprojekt for at integrere Millums indkøbssystem med ERP-systemet SAP for et af Nordens største Radisson-hoteller, er integrationen nu blevet implementeret på næsten alle Radisson-hoteller i Skandinavien. Millum og Radisson er begge yderst tilfredse med resultaterne. Det nordiske indkøbssystem har bevist, at det kan håndtere komplekse processer og integrationer i en global koncern, mens Radisson på sin side har fået værdifuld indsigt i, hvordan de kan drive deres indkøbsplatform udenfor Skandinavien.

Af: Una Tingvik Haave 07.11.2023 11:27

radisson-blu-bygning

Hvordan et nordisk indkøbssystem blev vejviser for en global koncern

For næsten fire år siden besluttede Radisson, at alle deres hoteller globalt skulle indføre det kinesiske GPP som deres indkøbssystem. Situationen udviklede sig dog noget anderledes, da de skandinaviske hoteller udtrykte et stærkt ønske om at fortsætte med deres eksisterende indkøbssystem, Millum. Dette system havde altid fungeret udmærket for dem og udgjorde allerede en vigtig del af organisationens infrastruktur.

Efter at være blevet opmærksomme på, hvor godt det nordiske indkøbssystem fungerede for deres skandinaviske hoteller, tog Radisson en bemærkelsesværdig beslutning. Ikke alene valgte de at tillade brug af Millum som indkøbssystem for deres skandinaviske hoteller, men de ønskede også at gennemføre et pilotprojekt med Millum, for at koble indkøbssystemet til ERP-systemet SAP for et af deres største hoteller i Norden, Radisson Blu Waterfront Hotel i Stockholm. Efter vellykket pilot, skulle integrationen udrulles på samtlige hoteller i kæden i hele Skandinavien. Derefter ønskede Radisson at bruge indsigten fra piloten til at drive deres indkøbsplatform udenfor Skandinavien.

At integrere et sådant system med et indkøbssystem kan være en lang og kompliceret proces, men Millum tog udfordringen på strak arm. De havde altid sagt, at de kunne håndtere og integreres med alle processer, der anvendes i en organisation, og så på dette som en strålende mulighed for at demonstrere deres kompetence.

 

Succes for det nordiske indkøbssystem

Efter en succesfuld pilot begyndte integrationen som planlagt at blive udrullet på resten af Radissons hoteller i Skandinavien. Per i dag er dette blevet gennemført for næsten alle hotellerne, mens de resterende hoteller forventes at blive koblet på i løbet af det næste år.

Dette har altså været en stor succes for Millum, som har fået lov til at beholde sine indkøbskunder hos Radisson Skandinavien, og samtidig bevist at de kan håndtere komplekse processer og integrationer på tværs af landegrænser i et globalt selskab. Det har også været en succes for Radisson, som nu har fået svar på, hvordan de skal koble deres hoteller globalt set mod deres valgte ERP-system, SAP.