5 tilgange til indkøb, der gør din restaurant grønnere og mere rentabel
For hoteller og restauranter har et stadig stærkere fokus på bæredygtighed og samfundsansvar fremtvunget ændringer med hensyn til, hvordan og hvad der købes ind. Ved almindelige indkøbsrutiner har man fokuseret mest på at få valuta for pengene. I dagens samfund er det lige så vigtigt, at handlen foretages på en bæredygtig måde, med fokus på at reducere de totale omkostninger og øge værdien af indkøbene på lang sigt. Et godt indkøbssystem bidrager til en mere effektiv og økonomisk indkøbsproces, samtidig med at det har mange miljømæssige fordele. Hvordan kan sådan et system bidrage til, at man både sparer penge og foretager et grønnere indkøb?
Digitale indkøb giver øget kontrol og en grønnere handel
Fordele ved at kunne foretage digitale indkøb samlet i et system er mange. Når al information gemmes elektronisk, har man fuld kontrol over alle produkter til aftalte priser, og desuden undgår man en masse papirarbejde. Dette reducerer papirforbruget, hvilket igen reducerer affaldet som følge af de gennemførte indkøb. Digitale indkøb kan også foretages hvor som helst fra, så længe man har adgang til internet. En samlet logistik og transport betyder færre rejser for at foretage indkøb, og man får alt leveret direkte til sit serveringssted, hvilket igen resulterer i reduceret CO2-udslip.
Indkøbssystemet Millum er det største indkøbssystem for hoteller, restauranter og kantiner i Norden, og har allerede hjulpet over 90 virksomheder med en grønnere og mere bæredygtig måde at foretage indkøb på.
Fremtiden er digital. Mange af vores kunder på indkøbssiden har været tidligt ude og har brugt e-handel i mange år, og det betaler sig nu. Daglig leder, MillumBjørn Anskau
CO2-kalkulator gør det muligt at beregne eget klimaaftryk
Hvis et hotel, en restaurant eller kantine har som sit mål at foretage grønnere indkøb, er en CO2-kalkulator nødvendig. Med sådan et værktøj kan kokke i storkøkkener nemt beregne aftrykket af den mad, de ønsker at servere, og dermed træffe bevidste valg i indkøbsprocessen for at reducere aftrykket. Efter at have oplevet stadig større kundeefterspørgsel på et værktøj til at kunne dokumentere aftrykket af menuer og retter har Millum udviklet en CO2-kalkulator med data fra RISE i sit indkøbssystem.
Vi mener, at vi kan bidrage ved at facilitere en grønnere handel i vores systemer. I samarbejde med vores kunder er vi hele tiden på udkig efter forbedringer, som bringer os nærmere en grøn handel. Som det seneste har vi lavet vores CO2-kalkulator, der tydeliggør klimaaftrykket af indkøb helt ned på varelinje- og portionsniveau. Daglig leder, MillumBjørn Anskau
Madspild kan reduceres hos alle
Ved at blive klogere på sit eget madspild er det nemmere at vide, hvad og hvor meget man bør købe af mad til sit eget storkøkken. Registrering af madspild over tid både fra gæster, buffet og produktion vil give en vigtig indsigt til at planlægge menuer bedre og dermed viden om, hvad der giver mindre madspild i indkøbsprocessen.
Registrering og beregning af madspild bliver mere tidseffektivt, når du har en madspildsfunktion i samme system, hvor du foretager bestillinger og laver menuer. Det er en af de nævneværdige fordele ved at bruge Millums indkøbssystem. Der har du alt på et sted, og alt, hvad der skal gøres i et bæredygtigt storkøkken, bliver dermed mere effektivt.
En dokumenteret værdikæde gør det lettere at træffe bæredygtige og økonomiske valg.
Med et godt indkøbssystem bliver det lettere at sikre ved kontrakter med nye leverandører, at de også har dokumenteret, at deres værdikæde bagud er godkendt. Inden for foodservicebranchen ønsker flere og flere indkøbere nu at have kontrol over både miljømæssige og etiske aspekter i hele leverandørkæden. Indkøbssystemet Millum er klar over dette og samarbejder derfor med Factlines – en virksomhed, der gør det muligt for leverandører at dokumentere og bevise deres samfundsansvar, hvilket gør det lettere for indkøbere at træffe mere bevidste og bæredygtige valg.
Når begge sider tager ansvar, bliver bæredygtige valg lettere
Et indkøbssystem, der bidrager til bæredygtig handel fra både indkøbs- og leverandørsiden vil motivere begge parter til at arbejde sammen mod et fælles mål. Der er et stort uforløst potentiale hos foodservicebranchen i Norge, Sverige og Danmark, som samlet set har en handel på over 80 milliarder NOK om året. Derfor vil det give en stor effekt, hvis man får gjort størstedelen af denne handel grønnere.
Det er store tal. At omlægge størstedelen af indkøbene til grønne indkøb er ikke klaret natten over, men vi bør hellere se på det som ”mange bække små...”. Hos Millum lægger vi op til grønnere indkøb, ved at vores brugere kan træffe velinformerede valg, når de handler gennem Millum, så målet er, at vi sammen kan dreje branchen i den rigtige retning. Daglig leder, MillumBjørn Anskau