Gå til hovedindhold

I midten av en bæredygtig handel

Teknikvirksomheden Millum og datterselskabet Matinfo udvikler digitale løsninger, som hjælper kunderne med at bedrive en bæredygtig handel via vores løsninger.

Af: Sofie Vatle 06.05.2021 06:24

bærek

Vores mål er, at vores kunder skal kunne reducere deres madspild og deres transporter ved at benytte vores indkøbsportal. Vores løsninger giver større kontrol over indkøbene og letter planlægningen, hvilket giver en mere bæredygtig handel inden for fødevare- og restaurationsbranchen. Vi ved, at vores løsninger hjælper indkøberne med at træffe beslutninger, der gavner både virksomheden og miljøet, idet fejlbestillinger og ekstratransporter undgås.

Vi arbejder hele tiden på at give aktørerne i branchen de værktøjer, der skal til for at kunne træffe bedre beslutninger. Vi skal hjælpe til ved at vise, at bæredygtighed og mindre madspild også kan give økonomiske gevinster, noget der ofte er nøglen til nye initiativer.

Bjørn Anskau

CEO Millum

Samarbejde med Verdimat i kampen mod madspild

Millum var med til at grundlægge Verdimat, en grossist der distribuerer overskudsvarer fra kendte leverandører til dagligvarehandlen og storkøkkener. Vi leverer teknikken, der håndterer bestillingerne mellem Verdimat og deres kunder.

Vi er stolte over at samarbejde med Verdimat om at mindske madspild i branchen. Dette er bare et af mange tiltag, vi har taget for at imødekomme branchens krav om bæredygtighed.

Følger maden fra jord til bord

I 2017 indgik Millum et samarbejde med Factlines. Vi håber, at samarbejdet vil bidrage til at hjælpe alle aktører i værdikæden med at dokumentere madens rejse fra jord til bord yderligere.  Det giver dem en enestående mulighed for at synliggøre deres etiske ansvar og samfundsansvar over for deres samarbejdspartnere.

Mange bække små på vejen mod bæredygtighed

Både Millum og Matinfos engagement inden for bæredygtighed og madspild er vokset i de seneste år i takt med, at det er blevet et stadig vigtigere spørgsmål i branchen. På vores møder med Matvett har vi forsøgt at finde de områder, hvor vi kan gøre en indsats i forbindelse med “Kutt Matsvinn 2020”.

Ud over at fokusere på eksisterende kunder har Millum og Matinfo under ledelse af Matvett hjulpet en gruppe studerende med deres eksamensopgave om madspild inden for storkøkkenbranchen. Det er både spændende og nyttigt for os som vidensvirksomhed at være knyttet til et universitet.

Hvad kan Millum og Matinfo bidrage med?

Vores mål er at være en af katalysatorerne for en branche, der fokuserer på bæredygtighed og reduktion af madspild. Ved at udvikle gode løsninger skaber vi forudsætninger for forandring i branchen, idet vi gør vores kunders ambitioner mulige. Først når vi lykkes med dette, bliver forandringen virkelig og kan give de bæredygtighedseffekter, som hele branchen kæmper for.