Digitale rutiner og flows hos Eurest Nydalen
Karim Bouhadoun er køkkenchef i Eurests restaurant i Nydalen i Oslo og blev for to måneder siden kåret til Årets GRESS-netbruger for Eurest. Han har fået restauranten op i omdrejninger ved hjælp af Eurests gode rutiner og Millums Menybank.
Millum Procurement og ikke mindst Menybank er uvurderlige for mig. KøkkenchefKarim Bouhadoun
Han har lang erfaring med at arbejde i køkkener, både som restaurantejer og som køkkenchef hos Eurest. De seneste fire år har han drevet Eurests restaurant i Nydalen.
Menybank letter mit arbejde enormt og giver en følelse af tryghed. Uden den er det svært at nå alt det, der skal gøres i løbet af arbejdsdagen. Det havde været kritisk, hvis systemet gav problemer igen og igen.
Millum Procurement og det indbyggede modul Menybank er vigtige hjælpemidler hos Eurest. Karim fortæller, at han får 4-ugersmenuer sendt til sig fra centralt hold. Derefter bestiller han varer ud fra de retter, som han af erfaring ved er mest populære.
Det er fantastisk nemt, at Menybank automatisk udregner alt det, jeg skal bestille. Der er retter, som jeg ved sælger mindre godt, og retter der sælger bedre. Så justerer jeg bare mængden i Menybank og kan straks se, hvor meget af hver ingrediens, jeg skal bestille. Det sparer mig for en masse tid både ved planlægning og bestilling.
Karim er meget tilfreds med de digitale løsninger og oplever, at de gør hans arbejdsdag både lettere og bedre.
De moderne menuer i dag ville ikke have været lette at håndtere uden hjælp fra Millums fantastiske værktøj. Takket være værktøjet, der tager sig af planlægning og indkøb kan man koncentrere sig om at lave mad. Jeg bruger Menybank til at holde orden på menuer og opskrifter. Fik jeg sagt, at systemet også sikrer, at jeg får den rigtige pris på alle varer hver gang? Det betyder, at jeg altid har fuld kontrol. Jeg vil virkelig takke Eurest for, at de har valgt et så godt værktøj til os, og tak til Millum for, at de har udviklet det.
Benytter værktøjet til at reducere madspild
For Karim begynder arbejdet med at reducere madspildet allerede, når han logger ind på indkøbsportalen. Han logger ind en gang om ugen for at afgive sine bestillinger.
Selve menuerne får jeg fra Eurest. Derefter går jeg ind i Menybank og justerer mængden for hver ret ud fra min salgserfaring. Jeg bruger cirka 90 minutter på at bestille mad til hele ugen. I alt er der syv retter om dagen og fem serveringsdage – så sammenlagt bestiller jeg til 35 retter i løbet af 90 minutter!
Karim forklarer, at de normalt har 700 spisende gæster om dagen. Han har brugt meget tid på at gøre gæsterne mere bevidste om madspild.
Jeg ved nogenlunde, hvilke retter de kan lide, og hvor meget mad der skal tilberedes hver dag. Så jeg beregner mængden ud fra gæsternes smag. Desuden sørger vi for at lave små mængder af alt, så vi aldrig får for meget mad i overskud. Gæsterne ved, at hvis en suppe er sluppet op, er der en anden at vælge. På den måde bidrager både de ansatte og gæsterne til at reducere madspildet.
De har endda indført deres egen variant af ”Too Good To Go”, hvor dagens madrester sælges til en stærkt reduceret pris.
Det er fremragende. På den måde kan vi sælge de madrester, vi ellers havde skullet registrere som spild og smide ud.
Vigtigt at have styr på lagerbeholdningen
Det er som regel Karim selv, der tager imod varerne, når de kommer. For ham er det en vigtig del af arbejdsprocessen, og det gør, at han får godt styr på lagerstatussen.
Det er meget vigtigt for mig at arbejde ”hands on” med varerne. På den måde kan jeg holde styr på lagerbeholdningen. Desuden er det dejligt at kunne være lidt til nytte for alle disse dygtige kokke.
Han påpeger, at de har lageropgørelse hver måned, men idet han selv bærer alle varer ind og flere gange om dagen henter varer fra lageret, får han et godt overblik over, hvad der er på lager, og hvad der skal bestilles.
Det bliver lettere at foretage bestillinger, samtidigt med at jeg får bedre styr på lagerstatussen. Det vigtige er aldrig at købe mere, end du har brug for, hvis du skal nå målet om mindre madspild.