Gå til hovedindhold

Få kontrol over, hvor omkostningerne er

Efter mere end 17 år som brancheførende inden for foodservice har Millum indsamlet en solid erfaring både inden for etablering og brug af indkøbssystemer. For dem, der lykkes med at strukturere sine indkøb, ligger nøglen i at vide, hvilke omkostninger der skal reduceres, uden at det går udover kvalitet, drift eller ansatte.

Af: Tiril Zelow Bliksmark 20.01.2020 10:12

okonomisk-baerekraft

Overgangen fra ustrukturerede til strukturerede indkøb gør det enklere at identificere og skære ned på omkostninger. Med et digitalt indkøbssystem følger øget transparens, og man vil få bedre kontrol og overblik over, hvad der købes af hvilke aftaleleverandører.

For en indkøber handler det om at reducere køb uden om eksisterende aftaler og styrke forholdet til leverandørerne for at opnå den bedste pris. Med et godt digitalt indkøbssystem kan man lukke hullerne i handelssystemet og få bedre kontrol.

Bjørn Anskau

Daglig leder Millum

Hvordan får man bedre struktur og kontrol over alle indkøb?

Det er et spørgsmål, vi ofte får hos Millum. For os er det et tegn på, at mange virksomheder ikke har en defineret indkøbsstrategi og heller ikke har forstået værdien af at strukturere og aktivt følge op på alle indkøb og indkøbsaftaler.

Skal man reducere omkostninger i forbindelse med indkøb, er man afhængig af at vide, hvor man taber penge. Det er primært knyttet til dårlige indkøb, ofte baseret på dårlige aftaler eller handel udenfor aftaler. Skal du drive en lønsom virksomhed, er det vigtigt, at de, som handler, altid vælger varer fra udelukkende aftaleleverandører, så man sikrer, at man får den aftalte pris, bedste kvalitet, korrekt levering og kontrol med eventuel retur og kreditering.

Eventuelle svagheder i en virksomheds indkøbsrutiner vil hurtigt blive synlige, når man benytter et system som Millum Procurement. Hvis tilstrækkeligt mange indkøbere vælger at handle udenfor forhandlede aftaler, vil man miste både gode priser, aftalebonus og indkøbshistorik. Hovedmålet for enhver bestillingsproces skal være at sikre, at de kontraktfastsatte priser og betingelser bliver benyttet. Hver eneste gang.

Bjørn Anskau

Har styr på omkostningerne

Millum har en række kunder, som har oplevet værdien af at få fuld kontrol over alt inden for indkøb. Blandt disse er Hotel Continental, Norge, som er medlem af indkøbsorganisationen Nores.

Hotel Continental begyndte at bruge Millum Procurement, og det har de ikke fortrudt. Især er det muligheden for at beregne mængden af ingredienser vs. kostprisen, der skal bruges i forskellige opskrifter og menuer, som giver effekt.

stig-drageide.jpg
Stig Drageide

Millum Procurement er et rigtig godt værktøj, med blandt andet moduler til at beregne omkostninger for hver enkelt ret. Vi kan lægge en hvilken som helst opskrift med ingredienser fra vores leverandører ind, indføje hvor mange portioner der skal laves, få overblik over allergener og næringsindhold – og ud fra dette oprette kalkuler for hver enkelt ret baseret på vareomkostninger i realtid.

Vi kan ud fra dette lave en indkøbsliste og bestille alt i en direkte ordre. Det betyder, at vi foretager langt mere præcise indkøb til hver enkelt ret. Til sammen udgør dette en ganske stor reduktion af både omkostninger og ikke mindst madspild.

Stig Drageide

Køkkenchef på restaurant Teatercaféen, Hotel Continental