Indkøbssystemet, der giver Radisson bedre kontrol og øget effektivitet på tværs af Skandinavien
Efter mange års succes med indkøbssystemet Millum i Norge besluttede hotelkæden Radisson at implementere systemet på alle sine hoteller i Skandinavien. Fordelene ved et fælles indkøbssystem på tværs af de skandinaviske lande omfatter øget kontrol, mere effektive processer og mere økonomiske indkøb på tværs af grænserne.

Øget kontrol over indkøbene
Med hele 39 hoteller i Skandinavien er der meget, der skal købes ind for Radisson-kæden hver eneste dag. Store indkøbsvolumener medfører udfordringer med at opretholde kontrol.
Med et effektivt tværs-skandinavisk indkøbssystem, skræddersyet til hotel, restaurant og kantine, bliver dette meget lettere. Et indkøbssystem, der samler alle leverandøraftaler på ét sted med én enkel login, giver bedre muligheder for centraliseret kontrol. Dette gør det muligt at sammenligne indkøb mellem landene og udvikle en helhedsorienteret indkøbsstrategi for hele regionen.
Ved at sikre, at alle hoteller følger de samme standarder og retningslinjer for indkøb, kan Radisson også lettere sikre konsistens i de produkter og tjenester, de tilbyder gæsterne, uanset hvor i Skandinavien de befinder sig. Dette vil skabe en mere ensartet brandoplevelse og kan øge kundetilfredsheden og loyaliteten over for hotelkæden.
Effektivisering af indkøbsprocessen
Et fælles indkøbssystem kan effektivisere indkøbsprocessen i hele Skandinavien. Ved at indgå centraliserede indkøbsaftaler slipper hvert enkelt hotel for at bruge tid og ressourcer på forhandling af aftaler. Samtidig reducerer automatisering af rutineopgaver som bestillinger, godkendelser og fakturabehandling det administrative arbejde og risikoen for fejl. Dette sparer store mængder tid og giver de ansatte mulighed for at fokusere på mere givende opgaver.
Økonomiske fordele
Den øgede kontrol og effektivitet i indkøbsprocessen fører til økonomiske besparelser, samt at bedre overblik og data giver forbedret logistik, hvilket igen reducerer lageromkostninger og svind.
Derudover gør adgangen til konsoliderede data om alle indkøb og leverandører det lettere for Radisson at identificere områder, hvor de kan forhandle bedre aftaler og priser.
Muligheden for at kunne konsolidere bestillingerne og foretage større volumebestillinger giver også hotelkæden bedre forhandlingskraft og kan føre til lavere priser eller rabatter.
Og vi må ikke glemme, at reduceret administrativt arbejde også betyder reducerede administrationsomkostninger.
Andre fordele ved et tvær-skandinavisk indkøbssystem
En af hovedårsagerne til, at Radisson valgte at implementere Millums indkøbssystem på alle sine hoteller i Skandinavien, var, at systemet nemt kunne integreres med deres globale ERP-system, SAP. Millum demonstrerede denne integration i et vellykket pilotprojekt med hotelkæden. At indkøbssystemet kunne forbindes med ERP-systemet, som anvendes på alle Radissons hoteller, var en væsentlig fordel.
Et fælles indkøbssystem for alle hoteller i disse tre lande er lettere at vedligeholde og reducerer kompleksiteten og behovet for oplæring af medarbejdere i forskellige systemer. Et fælles indkøbssystem bidrager kort sagt til en mere effektiv og rentabel virksomhed.