Gå til hovedindhold

Offentlig sygehuse sparer flere hundrede tusind kroner med et indkøbssystem

Høsten 2021 skrev Helse Nord-Trøndelag om et vellykket pilotprojekt på sygehuset Namsos. Projektet gik ud på, at serveringsstedet på sygehuset benyttede teknologi i form af et indkøbssystem. Køkkenet anslår, at portalen kan spare dem for flere hundrede tusind kroner i indkøb om året, og resultatet kan overføres til storkøkkener i andre offentlige sektorer; børnehaver, skoler og fængsler.

Af: Mathilde Jelen Danielsen 08.02.2022 12:17

sykehus-matbrett

Bedre indkøbspriser

Sykehuset Namsos mærkede med det samme effekten af at bruge portalen. De har især oplevet fordelen ved at have adgang til priser, der er forhandlet på plads hos deres leverandører. Der kan nemlig være stor forskel på aftalepriser og prisen, de betaler. Forskellen er faktisk så stor, at køkkenet hos Namsos anslår, at de kan spare flere hundrede tusind kroner om året ved at bruge teknologi fra Millum. 

Desuden kan sygehuset se, at det er tidsbesparende at have alle varer samlet på et sted i stedet for at handle her og der hos de forskellige leverandører. 

Indkøbssystem særligt udviklet til foodservice

Millum har specialiseret sig i serveringsbranchen og har opbygget en unik indsigt om, hvordan det er at drive storkøkkener og være deres leverandør. IT-virksomheden udvikler nye funktioner baseret på brugernes tilbagemeldinger og inviterer dem ofte ind til workshops. På den måde får de, der arbejder i branchen, deres ønsker opfyldt – og en enklere hverdag. 

Krav til bæredygtig restaurantdrift

Der stilles stadig flere krav til storkøkkener om at træffe bæredygtige valg. At madbranchen har stor indflydelse på miljøet, og at restauranterne skal tage deres del af ansvaret, er både vigtigt og korrekt. 

Indkøbsportalen, som sygehuset fik lov at teste, har flere funktioner, der bidrager til, at man lettere kan drive bæredygtige køkkener. Enklere menuplanlægning, statusopgørelse, CO2-kalkulator og registrering af madspild er nogle af de funktioner, som sørger for, at der tages højde for dette aspekt. 

Fordel for både indkøbere og leverandører

At bruge Millums teknologi skal være en fordel for både indkøbere og leverandører. Indkøbere skal altid finde de varer, de skal bruge, til den rette pris, og kunne foretage bestillinger uden problemer. Leverandørerne får på deres side samlet varer og kataloger på et sted og én grænseflade over for alle kunder. 

Portal for alle storkøkkener – både i den private og offentlige sektor

For at et serveringssted skal drives effektivt, rentabelt og bæredygtigt er der meget, der spiller ind. Man er afhængig af flere faktorer, som for eksempel gode priser, tilgængelige varer, en enkel menuplanlægning, hurtig statusopgørelse og at madspildet holdes nede. Dette gælder både offentlige og private serveringssteder, store som små. 

Samlet kan man sige, at pilotprojektet viste restauranten på Namsos Sykehus, hvordan de kan spare tid og penge og skåne miljøet. Og at dette kan overføres til andre storkøkkener.