Gå til hovedindhold

Det skal du kræve af dit digitale indkøbssystem

Hvis din virksomhed skal have maksimalt udbytte af et digitalt indkøbssystem, skal det give dig fordele i form af bedre kontrol, forenklede processer og øget lønsomhed.

Af: Sofie Vatle 26.04.2018 12:17

shutterstock_306280361

Indføring af et digitalt indkøbssystem er en klog, rentabel og fremtidsorienteret investering, som giver større kontrol og forudsigelighed ved udgifter og tidsforbrug blandt de ansatte.

Millum har i samarbejde med sine kunder arbejdet i mere end 15 år for at forenkle transaktioner mellem køber og sælger i foodservicebranchen. I dag anvendes Millums systemer af mere end 10.000 brugere i en række store, strukturerede hotel- og restaurantkæder som Nordic Choice Hotels, Nores og Compass Group.

Det giver en solid erfaring fra foodservicebranchen og stor viden om indkøberes og leverandørers behov. Løsningerne er teknisk stærke, af høj kvalitet og giver en stor fleksibilitet for en indkøbsorganisation. Samtidigt er det vigtigt at gøre systemerne så enkle som muligt for brugere.

Så hvilke krav skal man stille til et nyt, digitalt indkøbsværktøj? Her er de tre vigtigste punkter.

Kontrol med al handel

Med et digitalt indkøbssystem har virksomheder langt bedre kontrol og overblik over, hvad der købes, hvilke aftaler der skal anvendes, og hvor udgifterne ligger. Med et digitalt system reduceres omkostningerne via øget transparens og bedre omkostningskontrol.

For en indkøber handler det om at reducere køb uden om eksisterende aftaler og styrke forholdet til leverandørerne for at opnå den bedste pris. Med et godt digitalt indkøbssystem kan man lukke hullerne i handelssystemet og få bedre kontrol uden at bruge tid på at søge og læse rapporter.

Forenklede processer

Fremtiden for indkøb er p2p, purchase to pay. Alle indkøb samlet på ét sted i én tjeneste. Som indkøber skal du kunne gøre alt fra bestilling til betaling uden omveje. Nemt og smidigt. Du skal heller ikke bruge tid på at undersøge, hvilke af dine leverandører der tilbyder de forskellige varer. Alle dine aftaler skal være en del af dit indkøbsværktøj. I indkøbsportalen visualiseres også produkterne for leverandørerne. Det øger loyaliteten og reducerer risikoen for handler uden for aftalen.

Større lønsomhed

Med bedre kontrol og enklere processer kan både ledelse og medarbejdere tage bedre beslutninger, som vil øge lønsomheden både på bund- og toplinjen. Med det rigtige indkøbssystem kan man bedre styre og reducere de administrative omkostninger via procesautomatisering og optimering, så alle medarbejdere kan medvirke til at spare penge for virksomheden. Dette kan lyde som en selvfølge, men det kræver, at alle brikkerne falder på plads. Når hele virksomheden er klar til at tage de rigtige beslutninger, vil man hurtigt se besparelser på bundlinjen.