Handel gennem aftale giver øget lønsomhet
Hvis du ønsker at drive en rentabel virksomhed, er det vigtigt, at du altid indkøber dine varer til lavest mulige pris fra den leverandør, som samtidig kan tilbyde og garantere bedste kvalitet, logistik og sortiment.
Det opnår du ved at forhandle dig frem til fordelagtige kontrakter og aftaler med dine leverandører. Jo større handelsmængder der finder sted gennem kontrakter, desto bedre bliver dine forhandlingsmuligheder med leverandøren.
Hvad afgør, om en aftale er den rette for dig som indkøber?
Om en aftale er den rigtige for dig som indkøber, afhænger af flere forskellige faktorer. KPMG har ved hjælp af en række undersøgelser identificeret otte parametre, der afgør, hvor succesfuld en aftale er:
- Reklamation – hvor gode er reklamationsvilkårene?
- Kvalitet – er den leverede vare af højeste kvalitet?
- Pris – er prisen konkurrencedygtig i forhold til kvaliteten?
- Logistik – formår leverandøren at levere, og hvilke udgifter påløber der?
- Leveringstid – hvor hurtigt kan man levere?
- Samfundsansvar – socialt og miljømæssigt ansvar. Etiske retningslinjer.
- Sortiment – har udbuddet af varer en tilstrækkeligt høj kvalitet og variation?
- Tilgængelighed – har leverandøren altid en tilstrækkeligt stor lagersaldo?
Det er otte af de punkter, vi præsenterer for potentielle kunder, når vi vil fremhæve Millum Procurements stærke sider. Ved at benytte Millum Procurement kan man sikre sig, at man har styr på disse otte parametre. Vi er meget glade for, at KPMG fremhæver netop disse punkter, som vi ved vores løsning tilbyder. CEO MillumBjørn Anskau
En kontrakt betaler sig
Hovedformålet med at indgå handelsaftaler er at sikre, at priser og vilkår er kontraktbundne, og at de bruges i praksis. Ved at anvende Millum Procurement kan du gøre netop dette. Indkøberne får adgang til en database med godkendte leverandører og aftalepriser. Du får den rette vare til den rette pris.
Vi arbejder for, at det primære mål ved hver bestilling skal være at sikre, at de priser og vilkår, som knytter sig til kontrakten, efterleves. Ved hvert eneste køb.
Hvad der ofte sker
For mange bestillere er det ofte nemmere eller ”for nemt” at købe uden kontrakt. Enten via telefon, e-mail eller på anden måde. Besværlige systemer, mangler i basisdata, et alt for stort sortiment etc. er med til at vanskeliggøre indkøb på den rette måde. Konsekvensen bliver, at man ikke benytter sig af en kontrakt.
Man mister store beløb på bundlinjen, når de ansatte går uden om de indgåede kontrakter og selv foretager indkøb. Sådan en situation taber både indkøbere og leverandører på. Indkøberen får ofte den forkerte vare og helt sikkert til en forkert pris, mens leverandøren går glip af et salg. Den eneste måde at tætne alle hullerne og fjerne årsagerne til handel uden om kontrakten på er at have et indkøbssystem, der er let at bruge og som giver alle parter den bedst mulige handel.