Gå til hovedindhold

Få fuld kontrol over alle leddene i indkøbsprocessen

Som en aktør i foodservicebranchen handler du hos en række leverandører. Det bliver hurtigt til mange aktører, aftaler, indkøb og tid brugt på at have kontrol over varer og priser. Det kræver et indkøbssystem.

Af: Sofie Vatle 22.04.2022 11:57

innkjopsprosessen-modell

Gode aftaler og forhandlede priser

Det, du så skal bruge, er et effektivt indkøbssystem, som samler al handel og alle aftaler med leverandørerne i en og samme løsning. Det er mere effektivt og økonomisk at foretage indkøb inden for de priser, der allerede er forhandlet på plads, end at handle lidt her og der og risikere at miste gode rabataftaler.  

Indkøbsprocessen 

  1. Behovsanalyse – tag fat på område for område, og se på, hvilket behov du har inden for de pågældende områder
  2. Søg leverandører – få en oversigt over, hvilke tilbydere der findes på markedet og hvem der er relevante for din virksomhed
  3. Indhent tilbud – tag kontakt med de udvalgte leverandører, præsenter dem for dit indkøbsbehov, og bed om priser
  4. Vurder – sammenlign tilbuddene, du har fået ind, og bestem, hvilket der har den bedste pris og kvalitet for din virksomhed
  5. Forhandle aftalen – gå i dialog med leverandøren, du foretrækker, se om du formår at forhandle dig til en endnu bedre aftale, og skriv under
  6. Køb – bestil og modtag de produkter og tjenester, du skal bruge – og saml dem i et indkøbssystem sådan, at du kun skal bruge et system med et login for alle dine handler og aftaler
  7. Genforhandle – gentag processen regelmæssigt, så du og leverandøren får afklaret de bedste aftaler jer imellem

Millums rolle i indkøbsprocessen

Når en aktør i foodservicebranchen skal lave aftaler med leverandører vedr. indkøb af varer, sker dette uden Millums deltagelse. Men så snart aftalen er indgået og indkøbene skal gennemføres, har både leverandør og indkøber fordele ved at bruge vores system, Millum Procurement. Vi er til stede i indkøbsprocessens (næst)sidste del, som omhandler køb.

Med vores branchefokus mener vi, at vi kan skabe bedre indkøbssystemer for vores kunder, fordi vi forstår deres forretning og behov. Her placeres aftalte produkter med aftalte priser, og handlen bliver så smidig som mulig. Indkøberne kan nemt foretage bestillinger fra alle leverandører på samme sted, både faste og enkeltvis.

Det får du med et indkøbssystem

  • Øget kontrol med al handel 
  • Forenklede indkøbsprocesser
  • Handel inden for aftale om bedst mulig kvalitet og pris
  • Større lønsomhed
  • Reducerede omkostninger
  • Frigørelse af tid til de ansatte