Gå til hovedindhold

Hvordan får man bedre struktur og kontrol over indkøbene?

Mangel på strukturerede indkøbsprocesser betyder, at mange skandinaviske virksomheder er mindre rentable, end de burde være. Her er løsningen. At kunne tage tingene, som de kommer, er ofte en god egenskab, men ikke når det gælder indkøb. Mangel på strukturerede indkøbsprocesser betyder, at mange skandinaviske virksomheder er mindre rentable, end de burde være.

Af: Sofie Vatle 20.05.2019 14:17

umoerestaurant

Hvordan får vi bedre struktur og kontrol over indkøbene?

Det er et af vores ”Millum dollar questions” – et spørgsmål, som vi ofte støder på, og som vi har en effektiv løsning på. Vi tolker spørgsmålet som et tydeligt tegn på, at mange virksomheder fortsat foretager spontane indkøb, når behovet opstår – eller umiddelbart derefter. Det skaber uorden og ineffektivitet.  


Dette gælder ikke kun de mindre virksomheder. Selv en stor aktør som Umoe Restaurants kæmpede med dette problem.  

stighagenwesterlund.png

Det skete flere gange, at en tjener måtte løbe hen i en butik og købe noget, der manglede i køkkenet. Men alvorligt talt: Uden et centralt indkøbssystem måtte den enkelte finde sin egen løsning, og denne ad hoc-løsning krævede meget tid og arbejde, som gik ud over de andre opgaver. Det krævede også mange ressourcer at sikre overblik og kontrol.

Stig Hagen

Indkøbschef, Umoe Restaurants AS

 

Indkøbsportal gør automatisering mulig

I 2010 blev Millum hentet ind til at gennemgå Umoe Restaurants processer og i fællesskab at analysere og diskutere, hvad der kunne gøres anderledes. For Millums CEO Bjørn Anskau var det let at se, hvordan problemet skulle løses.

Vores indkøbsportal Millum Procurement er udformet til den slags problemer. I portalen kan du nemlig samle alle produkter fra alle aftaleleverandører, få et overblik over alle tidligere ordrer, få adgang til statistik om indkøbshistorikken og oprette faste indkøbslister. Dermed kan en stor del af indkøbene automatiseres og effektiviseres, fortæller den erfarne forretningsudvikler.

Bjørn Anskau

CEO

Aktiv brug af indkøbshistorik

Umoe Restaurants valgte at følge Millums råd, hvilket de ikke har fortrudt.

Løsningen betyder, at vi kan anvende vores indkøbshistorik aktivt og lægge store dele af indkøbene ind på forhånd. Ordrer med de rette produkter fra rette leverandør sendes på rette tid – med minimal manuel håndtering. Og også til rette pris. Vi bruger nu mindre tid på indkøb end tidligere, men har samtidigt et bedre overblik end nogensinde før. Brugen af Millum Procurement har således bidraget til, at virksomheden i dag er mere effektiv, og at vi kan fokusere og lægge energien i vores egentlige arbejde – at lave gode, velsmagende måltider til vores gæster.  Vi tror også, at behovet for en effektiv og velfungerende indkøbsportal bare vil vokse, og så har vi brug for en samarbejdspartner som Millum, der kan se, hvilke behov der er for at kunne imødekomme gæsternes krav. Et eksempel på dette er de seneste års stigende krav i forhold til allergener og mærkning, hvor Millum har udviklet Matinfo og Menybank. Jeg er også sikker på, at vi vil se en øget automatisering i de kommende år, hvilket vil sige, at systemerne vil give indkøbsforslag baseret på POS, salgsforventninger, lagerstatus med mere. Her er der en stor mulighed for øget effektivisering og forbedret kvalitet.

Stig Hagen