Gå til hovedindhold

Reducerer madspild fra nord til syd

Bæredygtighed og madspild er i vinden, og stadig flere af de store indkøbskæder på storkøkkenmarkedet stiller sig det samme spørgsmål; "Hvordan kan vi begrænse spild og drive mere bæredygtigt?"

Af: Sofie Vatle 12.04.2024 08:02

shutterstock_385527124

Indkøbsorganisationen Nores har taget store skridt de seneste år for at hjælpe sine medlemmer med at handle mere bæredygtigt, og et af skridtene er et tættere samarbejde med Millum. Administrerende direktør for Nores, Pål Semb-Johansson, fortæller om de tiltag, de har iværksat for at sprede både engagement og viden ud til deres medlemmer.

forminsket_PGL5429.jpg
Foto: Pål Semb-Johansson / Nores

Først og fremmest handler det om, at alle skal træffe klare og gode beslutninger allerede i planlægningen af indkøbene. Gennem brug af indkøbsværktøjet Millum Procurement, som vi kalder Buy at Nores, kan alle vores medlemmer benytte værktøjer, der hjælper både i planlægningen af indkøb, udarbejdelse af menuer, samt giver bedre lageroversigt. For Nores er det vigtigt, at vores medlemmer tænker på miljøet og madspild ved indkøb, tilberedning og servering af maden.

Pål Semb-Johansson

Administrerende direktør i Nores

 

Samfundsansvar for medlemmerne

Nores har omkring 1.000 medlemsvirksomheder på tværs af Norge og Sverige, så Semb-Johansson og administrationen tager ansvaret alvorligt.

Det er meget vigtigt, at vi som indkøbsorganisation aktivt arbejder for at sprede viden til vores medlemmer og gør det nemmere for dem at drive mere bæredygtigt. Gennem samarbejde med Matvett og KuttMatsvinn2020 får medlemmerne adgang til værktøjer, der gør deres arbejde med at reducere madspild nemmere og mere synligt. At være en del af en større fællesskab, der arbejder mod de samme mål, gør det lettere at komme i gang med arbejdet i egen virksomhed også.

Pål Semb-Johansson

 

Hotel Continental knækkede koden

Hotel Continental er medlem af Nores og fremhæves som et godt eksempel på, hvordan køkkenchefen kan træffe aktive beslutninger for at reducere madspild. Køkkenchef Stig Drageide fortæller, at før de begyndte at bruge Millum Procurement fuldt ud, gik meget mad til spilde.

stig-drageide1.png
Foto: Stig Drageide

Der var en del mad, der endte i skraldespanden, både fra madproduktionen og fra gæsternes tallerkener. Derfor følte vi, at vi måtte gøre noget, og løsningen blev en kombination af fokus på indkøb gennem Millum Procurement og medlemskab af 'Kutt Matsvinn 2020'.

Stig Drageide

Køkkenchef på restaurant Teatercaféen, Hotel Continental

Resultaterne af tiltagene kom hurtigt og var overraskende gode.

Nu har vi formået at reducere madspildet fra 135 gram pr. gæst til 100 gram pr. gæst, hvilket svarer til 35 kg på 1.000 gæster. Det handler om at træffe gode beslutninger.

Stig Drageide

Især er det muligheden for detaljeret at beregne mængden af ingredienser, der er nødvendige for forskellige opskrifter og menuer, der giver effekt. Dette gøres i en modul kaldet Menybank.

Det er et vigtigt værktøj. Her kan vi indtaste, hvor mange portioner der skal tilberedes, få overblik over allergener og få en kalkulation og indkøbsliste baseret på dette. Det betyder, at vi foretager meget mere nøjagtige indkøb til hver enkelt ret. Samlet set resulterer dette i en stor reduktion både i madspild og i omkostninger.

Stig Drageide